Turun raitiotie hyödyttäisi harvoja – tarkoittaa isoja leikkauksia palveluihin

”Turun raitiotie on tolkuttoman kallis hanke, joka hyödyttää lähinnä rakennusliikkeitä ja kokoomuksen ja vihreiden äänestäjiä, hyvin toimeentulevia turkulaisia. Raitiotien valtavat investointikustannukset (ehkä 300-400 miljoonaa euroa, jopa enemmän) ovat pois muulta joukkoliikenteeltä ja muilta palveluilta.

Turun väestöpohja ei ole riittävä, jotta raitiotie olisi kannattava eikä kaupunkirakenne suosi yhden vahvan joukkoliikennelinjan mallia. Jos tavoitteena on joukkoliikenteen käytön lisääminen, tällainen hanke ei sitä tehokkaasti tee. Raitiotietä onkin perusteltu valmistelun kuluessa yhä useammin ”kaupunkikehityshankkeena”. Se viittaa suoraan niihin hyötyihin, joita rakennusliikkeet hankkeesta odottavat.

Hankkeen valmistelun viimeiset käänteet eivät kestä päivänvaloa. Vuodenvaihteessa kaupunginjohtaja muutti linjauksen Varissuo-keskusta-Raisio niin, että keskustasta ajettaisiinkin Raision sijasta satamaan. Tämä on suoraa sataman lähialueiden rakennushankkeiden tukemista. Iso-Heikkilän Kirstinpuisto, Vaasanpuisto, Linnakaupunki, Harppunakortteli, Herttuankulma, Linnanniemi, Kakola… Kovan rahan yksityisiä asuntorakennushankkeita, joiden rakennuttajat hyötyvät raitiotiestä, ehkä jo pelkästä rakentamisen suunnittelusta.

Satama-linjaukselle on vielä vähemmän joukkoliikenteellisiä perusteluja kuin Raisio-linjalle, vaikka kumpikin on huonosti perusteltu. Varissuolaisiakaan hanke ei hyödytä, päinvastoin pysäkkivälit kasvavat ja isolla osalla asukkaita matkat pysäkille kasvavat. Kaiken huipuksi suunnittelu ja hankintapäätökset esitetään toteutettavaksi hankeyhtiön suojissa (suunnitteluun varattaisiin 15 miljoonaa), mikä tarkoittaa, että asiat jäävät julkisuudelta piiloon.

Turussa on jo viime syksynä valtuuston enemmistö hyväksynyt peruspalveluihin kohdistuvan leikkausohjelman, jolla rahoitetaan näitä turhia investointeja. Näitä rahanreikiä riittää jonoksi saakka, muitakin kuin ratikka. On toriparkki, Logomon silta, Musiikkitalo, historian museo, elämyskeskus, matkakeskus, Itäharjun kansi, uusi sataman yhteisterminaali… Kokoomus julistaa lisäksi nyt uusien leikkausten tarvetta ehtona ratikan hyväksymiselle. Tähän sitten vielä taantumasta ja koronasta johtuva kuntatalouden yleinen heikkeneminen päälle ja sen perusteella vielä lisää leikkauksia… Esittelytekstin mukaan tulevina vuosina tavoitellaan jopa 20-35 miljoonan euron ylijäämää. Se merkitsee hirveitä leikkauksia ja yhteisen omaisuuden myyntejä ja työehtojen heikentämistä jne. Ei voi kuin ihmetellä tätä vouhotusta.

Kokoomus ajaa raakaa taustaryhmiensä etupolitiikkaa, jossa sitä tukevat (vähäisempien puoluepoliittisten etujen toivossa) vihreät ja sdp.

Murto-osalla raitiotien kustannuksista voidaan toteuttaa nykyistä paljon parempi joukkoliikenne koko kaupungin alueelle. Tämä hyödyttäisi suurta osaa turkulaisista, tekisi liikkumisesta vaivatonta ja edullista sekä ilmastoystävällistä. Rakennusliikkeet hyötyisivät vähemmän ja siksi tämä tervejärkinen vaihtoehto yritetään haudata. Arvoisa puheenjohtaja! Esitän, että päätösehdotus hylätään.”

Puheenvuoro Turun kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.3.2020. Asia jäi valtuuston pöydälle äänin 20-45, 2 poissa.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s