Kirjoitus on julkaistu Turun Vasemmistoliiton Uusi Päivä -lehdessä, syksy 2018
Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuun kokouksessaan äänestysten jälkeen Logomon kävelysillalle uuden kustannusarvion 13,5 miljoonaa euroa. Urakkasopimukseen nähden hinta nousi nyt peräti 5 miljoonaa! Se on esimerkiksi yhden ison päiväkodin hinta. Hanke pantiin aikanaan alulle ilman kunnon suunnitelmia ja arviota kokonaiskustannuksista. Siitä saakka perälauta on repsottanut auki eikä sitä vieläkään saatu suljettua.
Vasemmistoliitto kyllä esitti valtuustossa, että sillalle ei myönnetä lisärahaa, vaan hanke toteutetaan suunniteltua vaatimattomampana. Vaihtoehtoisesti hanke tuli meidän esityksemme mukaan keskeyttää. Esitys kaatui äänin 16 – 48. Kokoomus, vihreät, sdp ja perussuomalaiset sekä valtaosa keskustasta ja rkp:stä oli lisärahoituksen kannalla Lisäksi esitimme, että virkamiesten toimet hankkeessa tulee tutkia, saattaa heidät vastuuseen ja rakennushankkeiden päätöksenteon avoimuutta tulee lisätä. Näille esityksille saimme muiden ryhmien tuen ja ne menivät läpi. Jakovalmistelu vasta näyttää, pannaanko uudistukset toden teolla toimeen. Rohkenen epäillä.
Pahinta on, että tämän korean siltahankkeen perälauta jäi edelleen repsottamaan auki. Logomon sillan rakennusurakan laskuja on kuluvan vuoden loppuun mennessä maksettu noin 5,5 miljoonan edestä. Ratapihalla on kuitenkin vasta sillan jalkojen perustukset – neljä betonianturaa! On siis helposti arvioitavissa, ettei nyt hyväksytty 13,5 miljoonan summa tule sillan valmiiksi saattamiseen riittämään, vaan silta maksaa lopulta 15-20 miljoonaa euroa.
Siltahanke laitettiin aikanaan alulle – syötettiin päättäjille – noin viiden miljoonan hinnalla, urakkaa kilpailutettaessa hinta oli jo noin 6,9 miljoonassa ja lopullinen kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 2017 hyväksytty urakkasopimus 8,5 miljoonaa.
Logomon silta on klassinen kupru, mutta ei Turussa ensimmäinen eikä viimeinen. Vastaavalla tavalla myös Kakolan funikulaari on ylittämässä miljoonilla aiemmin päätetyn kustannustason. Teatterin remontti ylitti alkuperäisen arvion noin 20 miljoonalla. Kuntalaisten arjessa tärkeiden peruspalvelujen kannalta täysin turhien hankkeiden sarjassa seuraa vielä monta miljoonien kuprua: keskustan ja Itäharjun laajakantoiset kehityssuunnitelmat ja näihin liittyen mm. Ratapihan areena- ja elämyskeskus sekä valtava Helsingintien kattava Itäharjun kansi tulevat olemaan veroeurojen haaskausta vailla vertaa.
Turkua johtava puoluekolmikko on asettunut ns. keskustan kehittämisen nimissä tukemaan melkeinpä kaikkia rakennushankkeita, joita rakennusliikkeet ja liikemiehet vain kehtaavat esittää. Kokoomus näitä tietenkin vihreille ja demareilla syöttää, mutta hyvin tuntuu maistuvan. Harkinta veronmaksajien varojen käytön ja investointien todellisen tarpeen suhteen pettää pahasti. Säästöjä revitään sitten palveluista ja sen tuntevat turkulaiset ja kaupungin työntekijät nahoissaan joka ikinen päivä.
Ratkaisuksi rakennushankkeiden ylittäviin kustannuksiin esitetään usein se, että on valittava oikea urak-kamalli. Se ei todellakaan ole mikään ratkaisu. Ainoa, mikä loppujen lopuksi voi hillitä näitä kupruja on päätöksenteon avoimuus, demokraattinen valvonta ja tiukka säännöstö. Se tarkoittaa aiempaa enemmän toimielin- ja valtuustokäsittelyjä rakennushankkeista ja ennen kaikkea tarkempaa suunnittelua ennen urakkapäätösten tekemistä.
Virkamiehillä ja päätöksentekijöillä pitää olla julkinen paine toimia tarkasti ja korkealla moraalilla.
Johannes Yrttiaho
Turun kaupunginvaltuutettu
kaupunginhallituksen jäsen (vas)